بلاگرها و نقش آنها در ترویج فرهنگ محلی ایران2021-09-21
بلاگرها در این استان صاحب خانه میشوند
سرزمین عزیز ما ایران، با داشتن گستره فرهنگی و زبانی متنوع نیازمند رسانههای محلی قوی و توانمندی است تا بتواند ضمن حفظ هویت ملی و ابعاد مختلف آن نظیر هویت سیاسی، هویت فرهنگی و هویت زبانی در عرصه جنگ نرم به رقابت با تهاجم فرهنگهای وارداتی بپردازد. نظیر ترویج بیاخلاقیهایی که در مراسم افتتاحیه المپیک پاریس دیده شد و اعتراض بسیاری از کشورها را به همراه داشت. بله، همانطور که اشاره شد، خودم نیز به عنوان یک شاعر محلیسرا، سالها طول کشید تا اثری را راهی بازار شعر کنم. این تاخیر و تردید در انتشار آثار به دلایل مختلفی باز میگردد که میتوان یکی از آنها به بیمخاطبی یا غربت شعر محلی در جامعه کنونی اشاره کرد. یکی از مهمترین عواملی که باعث شد تا من مدتها در مورد انتشار آثارم مردد باشم، این بود که احساس میکردم اشعارم هنوز به پختگی و تکامل لازم نرسیدهاند و نمیتوانند پیام درست و قدرتمندی را به مخاطب منتقل کنند. در نهایت، این شرایط نشان میدهد که با وجود همه مشکلات و سختیها، هنوز هم شاعران و هنرمندان با انگیزههای خالص و عاشقانه به حفظ و گسترش ادبیات بومی پرداخته و بر دشواریها غلبه میکنند.
به اعتقاد زارعیان؛ اقدام بلاگری که آن بنای مشهور املش را به آتش کشید نمونه بارزی از وندالیسم و تخریب آثار تاریخی و فرهنگی است. داستانهای دروغ سر هم میکنند، جان خودشان را به خطر میاندازند، سراغ ایدههای ترسناک میروند و حتی بناهای تاریخی را به آتش میکشند. چندی بعد مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خبر داد که این بلاگر از سوی عوامل فراجا دستگیر شده است. این بلاگر بعد از بازداشت گفت، فکر میکرده آنجا کوره آجرپزی است. در رادیو و در برنامههایی چون «سیمو، سیتو»، گنجینه «خلیجفارس» و در تلویزیون در برنامههای «شونشینی»، «تارمه» و «شور و شین» مرتبط با موضوعات برنامه کتابهایی را معرفی میکنم که غالباً اثر نویسندگان هماقلیمی ماست و گاه با حضور خود این عزیزان در برنامه به معرفی اثرشان میپردازیم.
وارد بحث و چالش با کاندیداهای ریاستجمهوری میشوند، در پی تأسیس شبکههای عینی و اتحادیههای صنفی هستند و حضور در زندگی روزمره. این مرحله اگر سر بگیرد بیشک میتواند وبلاگنویسی ایرانی را وارد حضور جدیتر در عرصههای اجتماعی بکند و در حقیقت به تأثیری که فرهنگ مجازی بر فرهنگ حقیقی و واقعی دارد، شتاب دهد. جریان پلتفرمی تخصصی و هوشمند در حوزه تبلیغات شبکههای اجتماعی است که ابزارهایی جامع برای مدیریت کمپینهای اینفلوئنسری ارائه میدهد. با ثبتنام رایگان در پنل جریان میتوانید بهراحتی اینفلوئنسرهای مرتبط با حوزه کاری خود را شناسایی و مخاطبان هدف را تحلیل کنید. تعرفه هر بلاگر در پنل لیست شده و با کمک ابزارهای تحلیلی که در اختیار شماست، میتوانید بازدهی کمپینها را بهصورت دقیق ارزیابی کنید. تفریحات آبی مثل قایقسواری، جت اسکی و خدماتی مانند اجاره تجهیزات غواصی و تورهای دریایی میتوانند از طریق پیجها و بلاگرهای مرتبط با گردشگری و طبیعت معرفی شوند.
این پیوند بین پیشکسوتان و نسلهای جدید میتواند جرقهای برای نوآوری در ادبیات بومی باشد و آن را از افول نجات دهد. تعامل بالا و اعتماد مخاطبان به بلاگرهای معروف رشت و سایر شهرهای شمالی، آنها را به ابزار قدرتمندی برای تبلیغات برندهای محلی، محصولات ارگانیک، خدمات اقامتی و خوراکیهای خاص تبدیل کرده است. با انتخاب صحیح بلاگر مرتبط با حوزه کاری خودتان از پنل جریان، میتوانید پیام برندتان را به دست مخاطبان هدف برسانید و نرخ تبدیل را بهبود ببخشید. شمال کشور با موقعیت جغرافیایی منحصربهفرد، طبیعت بکر و محبوبیت بالا بهعنوان مقصد گردشگری، بستری ایدهآل برای تبلیغات هدفمند برخی از صنایع و کسبوکارها است.
- این مرحله اگر سر بگیرد بیشک میتواند وبلاگنویسی ایرانی را وارد حضور جدیتر در عرصههای اجتماعی بکند و در حقیقت به تأثیری که فرهنگ مجازی بر فرهنگ حقیقی و واقعی دارد، شتاب دهد.
- استفاده از روشهای تأمین رضایت و اقناع مخاطبان و توجه به نیازها و نگرشهای آنان، بسیار ضروری و از جمله لوازم موفقیتی است که هرگاه مورد کمتوجهی قرار گیرد فرصت را به رسانه رقیب میسپارد. {
- این اقدام نه تنها به تثبیت جایگاه شعر محلی در فرهنگ معاصر کمک میکند؛ بلکه باعث میشود که جوانان بیشتر با ارزشهای انسانی، اجتماعی و فرهنگی این اشعار آشنا شوند و آنها را نه تنها بهعنوان یک میراث، بلکه بهعنوان یک ابزار فکری و فرهنگی در زندگی روزمرهشان بپذیرند. |}{
- این نوع پژوهشها و نقدهای ادبی میتواند منجر به استخراج نکات و زیباییهای پنهان در اشعار پیشکسوتان شود و زمینهساز درک بهتر و عمیقتر از شعر بومی برای نسل جدید باشد. |}{
- فرصت باید تلقی کرد بیش از آنکه تهدیدانگارانه خواستهباشیم با آن برخورد کنیم و بدانیم که امکان اعمال محدودیت در آن نه تنها اندک است بلکه به تدریج ناممکن خواهد بود. |}
- این تحریف فرهنگی باعث میشود دچار افول فرهنگی شویم و اثرش را بر سایر حوزهها نشان میدهد.
این باور که مخاطبان هدفی ثابت و بیتحرک در برابر فریبکاری و اثرگذاری رسانهها هستند امروز بیاعتبار است. از هر زاویهای که به مسئله گزینش و استفاده از رسانهها بنگریم و در اهمیتی که مخاطبان برای رسانهها قائل میشوند، میتوانیم تأثیر قوی و حتی تعیینکننده عوامل اجتماعی و موقعیتی را مشاهده کنیم. امیدوارم که این مقوله مورد توجه آکادمیسینهای ما در حوزههای مختلف فلسفی، اجتماعی و ارتباطی، زباشناسی و سیاسی، قرار بگیرد چون بحث وبلاگها در ایران را جدی باید گرفت.
یکی از این راهکارها، علاقهمند کردن نسل جوان به شعر بومی محلی از طریق راهاندازی انجمنها و برگزاری همایشهای ادبی است. میتوان با ایجاد انجمنهای شعر بومی محلی، فضایی برای تبادل نظر و آشنایی بیشتر شاعران جوان با این سبک فراهم کرد. علاوه بر این، میدان دادن به شاعران جوان در همایشها و شب شعرهای بومی در شکلگیری رویکردهای نو و متناسب با نیازهای امروز در این عرصه کمک زیادی میکند. درواقع کمفروغ شدن شعر محلی و بومی به دلیل درگذشت شاعران برجسته بومی و گرایش شاعران جوانتر به دیگر گونههای شعر و کمشدن مخاطب شعر، یکی از چالشهای جدی است که در برابر حفظ و ترویج این نوع ادبیات قرار دارد. با این حال، به اعتقاد من هنوز راهکارهایی برای احیای این شعر و جذب جوانان به آن وجود دارد.
در این سالها با نگاه ویژهای به توسعه این فرهنگ پرداخته است تا جایی که در بعضی مناسبتها مثل هفته کتاب و کتابخوانی حجم زیادی از برنامهها به این مهم اختصاص مییابد ولی بهصورت ثابت هم در بعضی از برنامهها در تمام طول سال این مهم جایگاه دارد. مثلاً در برنامه «دو نیمه سیب» روزهای چهارشنبه بخش کافه کتاب با اجرای همکارم پیمان زند وجود دارد یا در برنامههای ویژه جوانان و نوجوانان و حتی برنامههای مذهبی با خواندن بخشی از کتاب مرتبط با موضوع برنامه، کتاب هم معرفی میشود. بازنمایی و خوانش اشعار اساتیدی چون ایرج شمسیزاده، فرج کمالی و دیگر پیشکسوتان شعر محلی جنوب در محافل امروزی، قطعاً تأثیر عمیقی در محبوبیت این ژانر ادبی میان نسل امروز داشته است.
غیاله برای من فقط یک عنوان نبود؛ بلکه نمادی از پیچیدگیهای زندگی و حوادث ناگهانی بود که همواره در روزگار جاری انسانها وجود دارد. این واژه که به نوعی به جزر ناگهانی دریا اشاره دارد، برای من یک تشبیه به مشکلات و تحولات غیرمنتظره زندگی است. همانطور که در دریا، جزر ناگهانی میتواند فرد را غافلگیر کرده و به خطر بیندازد، زندگی نیز به همین گونه است؛ حوادث و مشکلاتی که گاهی به سرعت و بدون هشدار، انسان را درگیر خود میکند و ممکن است حتی اگر در برابر آن مقاوم نباشیم، به حالتی شبیه به غرق شدن در دریای مشکلات دچار شویم. این مفهوم را در قالب شعر بیان کردهام و امیدوار بودم که خوانندگان بتوانند با آن همذاتپنداری کنند. با ورود شاعران جوان و ادامه این فعالیتهای ادبی، امیدواریم که حرکتهای فرهنگی نظیر این شبهای شعر، مستمر و پایدار شوند و شعری محلی و بومی که جزئی از هویت فرهنگی استان است، به نسلهای آینده منتقل شود.
الف) در مرحله اول بیشتر وبلاگها مثل نسل اول اینترنت، توسط نیروهای فعال فنی ابداع میشود و بحثهای فنی را بهدنبال دارد. وبلاگ در این مرحله ظاهر میشود که پدیدهایاست که خودش هم مراحل مختلفی را پشت سر گذاشتهاست. مثلاً وقتی که تلگراف و تلکس وارد شبکه اطلاعرسانی ما میشود، میبینیم که واژههایی مثل رمز و رمزگذاری (Code, Decoding) و امثال اینها، وارد ادبیات روزنامهنگاری در ایران میشود.
این نیاز به توجه بیشتر و حمایتهای جدی از سوی مسئولان فرهنگی استان دارد تا این تلاشهای فردی و خودجوش به یک حرکت سازمانیافته و مستمر تبدیل شود و بتواند در سطح گستردهتری ترویج یابد. در این راستا، آقای محمدجعفر نجدی، فرهیخته و شاعر برجسته، از جمله افرادی است که در هر کجا از ادبیات بومی خبری باشد، حاضر و پای کار هستند. او با تمام وجود در این راه میکوشد و به عشق این فرهنگ سترگ، وقت و انرژی خود را صرف ترویج شعر محلی میکند. اینگونه فعالیتها نشاندهنده یک ارادت بیپایان به حفظ هویت فرهنگی و گسترش ادبیات بومی است که هرگز از سوی مسئولان فرهنگی بهطور کامل پشتیبانی نمیشود.
بسیاری از محلیسرایان تنها در منطقهای خاص شناخته شدهاند و از آنجا که ظرفیتهای ارتباطی و تبلیغاتی در سطح گستردهتری فراهم نشده است، آثارشان در سایر نقاط کشور کمتر دیده میشود. همچنین، در بسیاری از مناطق، به دلیل کمبود امکانات، شاعران بومی نمیتوانند به راحتی با هم تبادل نظر و همکاری کنند. به این ترتیب، شاعران به طور فردی و محدود در حوزههای خاص خود فعالیت میکنند و این خود باعث میشود که از معرفی و شناختهشدن در سطح وسیعتر دور بمانند. دومین عامل، برگزاری شب شعرها و همایشهای بومی و محلی است که میتواند به عنوان یک بستر مؤثر برای معرفی و ترویج شعر محلی عمل کند.
این تردید ممکن است ناشی از احساس نارضایتی از کمتوجهی به شعر محلی یا دشواریهای مالی در زمینه چاپ و انتشار کتاب باشد. در کنار این، پایین بودن نرخ مطالعه در جامعه و استقبال نشدن از کتاب به ویژه در زمینه ادبیات، اهل قلم را دچار تردید میکند و آنها را از انتشار آثارشان بازمیدارد. این نوع پژوهشها و نقدهای ادبی میتواند منجر به استخراج نکات و زیباییهای پنهان در اشعار پیشکسوتان شود و زمینهساز درک بهتر و عمیقتر از شعر بومی برای نسل جدید باشد. به عبارت دیگر، تجزیه و تحلیل اشعار بزرگان بومی، در کنار خوانش و بازخوانی آنها تأثیر بیشتری خواهد داشت. این اقدام نه تنها به تثبیت جایگاه شعر محلی در فرهنگ معاصر کمک میکند؛ بلکه باعث میشود که جوانان بیشتر با ارزشهای انسانی، اجتماعی و فرهنگی این اشعار آشنا شوند و آنها را نه تنها بهعنوان یک میراث، بلکه بهعنوان یک ابزار فکری و فرهنگی در زندگی روزمرهشان بپذیرند.
رئیس اداره آموزش و فرهنگ سازی حوزههای علمیه خواهران:
سحر طاهری«سحر طاهری»، با بیش از ۴۴۰ هزار فالوور، سبک زندگی خاص خود را که ترکیبی از مد محلی و مدرن است، به نمایش میگذارد. چشماندازهای زیبای شمال، بستری مناسب برای تبلیغ برندهای لوکس مانند لباسهای تابستانی، محصولات آرایشی و خدماتی مانند اسپا یا ماساژ است. بلاگرهای مازندرانی و گیلانی که روی سبک زندگی لوکس متمرکز هستند میتوانند به انتقال این حس کمک کنند. تبلیغات توسط بلاگرهای مازندرانی و گیلانی غذا و سفر، میتواند مخاطبان زیادی را به سمت رستورانها و کافههای منطقه جذب کرده و حس و تجربهای منحصربهفرد را القا کند. بنابراین، گمنامی محلیسرایان امروز به دلیل نبود حمایتهای رسانهای، کمبود امکانات و فضاهای فرهنگی، تغییرات فرهنگی جامعه، مشکلات اقتصادی، محدودیتهای جغرافیایی و نقش خانوادهها در فاصلهگذاری نسلها از گویشهای محلی است.
{- در ابتدا، با توجه به خاص بودن واژه و مفهوم آن، تصور میکردم شاید برای بسیاری از مخاطبان قابل درک نباشد، اما همانطور که زمان گذشت، دیدم که این واژه بومی و مفهوم آن توانسته است توجه کسانی را جلب کند که به ادبیات محلی و فرهنگ جنوبی علاقه دارند.
- با انتخاب صحیح بلاگر مرتبط با حوزه کاری خودتان از پنل جریان، میتوانید پیام برندتان را به دست مخاطبان هدف برسانید و نرخ تبدیل را بهبود ببخشید. {
- این مخاطبان معمولاً هدف تبلیغات و اثرگذاری رسانهها یا عامه مردمی بودند که اخبار و برنامههای سرگرمکننده رسانهها را میخریدند. |}{
- از پیجهایی با تمرکز بر خانواده و فرزندپروری گرفته تا معرفی اقامتگاههای بومگردی و رستورانهای محلی، هرکدام میتوانند ارتباط مستقیمی با مخاطبان خاص خود ایجاد کنند. |}{
- در این مرحله بیشتر نهادهای رسمی جامعه به اینترنت دسترسی پیدا کردند و در پی بازتولید وجهه خودشان در اینترنت بودند. |}
- همچنین بلاگری شغلی کوتاه مدت با آینده نامشخص و بدون امنیت شغلی است، پس فرد بلاگر خود را مجاز میداند که با لطایفالحیل فالوئرهایش را حفظ و بیشتر کند.
گفتوگوی «دنیای اقتصاد» با رئیس کانون کارآفرینان برتر گردشگری، صنایع دستی، مشاغل خانگی
در نهایت، با ورود این نوع نقد و تحلیلها به عرصه شعر بومی، نه تنها اشعار بزرگانی چون شمسیزاده و کمالی زنده میماند، بلکه بهعنوان بخشی از هویت فرهنگی استان، برای نسلهای آینده نیز معنا و ماندگاری پیدا میکند. این اقدامات میتواند گامی مؤثر در تبدیل شعر بومی به یک جریان پویا و تاثیرگذار در ادبیات معاصر باشد. گیل دخت«گیل دخت»، با حدود ۱۶۷ هزار فالوور، تجربیات سفر و طبیعتگردی خود را با مخاطبان به اشتراک میگذارد.
این بیتوجهی به ادبیات بومی موجب میشود که بسیاری از شاعران نتوانند در یک بستر مناسب و حمایتشده، به پرورش و ارتقای هنر خود بپردازند. بسیاری از محافل ادبی و همایشهای بومی و محلی، بهویژه در شب شعرها، بهطور خودجوش از سوی مردم برگزار میشود و نه تنها حمایتهای مالی از آنها صورت نمیگیرد، بلکه این تلاشها بیشتر به صورت خود حمایتی و با هزینههای شخصی پیش میرود. در چنین شرایطی، حتی با وجود مشکلات فراوان و کمبود منابع، هنوز افرادی هستند که با تمام عشق و علاقه به ادبیات بومی و فرهنگ غنی خود، این رویدادها را برپا میکنند. مژده لایف«مژده لایف» از بلاگرهای معروف رشت و گیلان است و با بیش از ۱۷۰ هزار فالوور، فرهنگ بومی و سبک زندگی گیلانی را به تصویر میکشد.
در ایران خودمان، در دورههای پس از جنگها و تحولات اجتماعی، همیشه به نوعی به گنجینههای ادبی و فرهنگی بومی بازگشتهایم. در نهایت، ممکن است نگرشهای نوین به فرهنگ عامه و شعر محلی بهعنوان یک میراث کهنه یا سنتی در نظر گرفته شود که نیاز به بازتعریف و احیا در قالبهای جدید دارد. در صورتی که این آثار با استفاده از رسانههای جدید به شکل خلاقانهتری عرضه شوند، ممکن است شاهد تغییری در این بیتوجهی باشیم. علاوه بر این، در دورههای اخیر، رسانهها بیشتر به موضوعات جهانی و مسائل روز میپردازند، از اینرو، فضا برای پرداختن به مسائل فرهنگی و هنری محلی کمتر فراهم میشود. از سوی دیگر، شاید اینگونه آثار به دلیل استفاده از زبانهای محلی، کمتر قابلیت گسترش و پخش گسترده در بین مخاطبان را داشته باشند و همین امر باعث کاهش توجه رسانهها به این نوع ادبیات میشود.
- در نهایت، بازخوردها به من نشان داد که اگرچه مسیر دشوار و طولانی بوده، اما شعر محلی و مفاهیم آن هنوز برای بسیاری از افراد قابل لمس است و این انگیزهای شد برای ادامه دادن به این راه.
- با وجود جهانیشدنِ دنیای امروز و حجم عظیم تبادل و انتقال اطلاعات در ابعاد زمانی و مکانی، رسانههای مکتوب و بهطور مشخص مطبوعات محلی، رسالت خاصی دارند. {
- سالهاست زندگی خانوادههای ایرانی دستخوش آموزش بلاگرها شده است؛ آموزشهایی که در ورای رونق اقتصادی برای بلاگرها تغییراتی را در سبک زندگی خانوار شهری و روستایی ایران ایجاد کرده است. |}
- یا حتی سبکهای خبری متأثر است از این وضعیت فنی، مثل استفاده از هرم وارونه برای پیشگیری از قطع تلگراف که خبر را طبقهبندی میکرد و به تناسب اهمیتش از ابتدا تا انتهای خبر بهگونهای تنظیم میشد که هر وقت برق نباشد یا تگراف قطع شود بخشهایی از خبر را بتوان منعکس کرد و این سبکهایی خاص را در ارتباطات وارد کرد. {
- بسیاری از محافل ادبی و همایشهای بومی و محلی، بهویژه در شب شعرها، بهطور خودجوش از سوی مردم برگزار میشود و نه تنها حمایتهای مالی از آنها صورت نمیگیرد، بلکه این تلاشها بیشتر به صورت خود حمایتی و با هزینههای شخصی پیش میرود. |}{
- چهارم اینکه وبلاگی شدن فرهنگ که پدیدهای هست که پژوهشگران معتقدند در پی ظهور وبلاگ شکل میگیرد، خود از ویژگیهای امروز جامعه ماست که دامنهاست از وبلاگنویسی فراتر رفته کما اینکه زبان وبلاگها را در خارج از حوزه وبلاگی هم میتوانیم ببینیم. |}
صنایعدستی محلی، مانند سفال، گلیم و خوراکیهای خاص شمالی (مثل برنج، زیتون و کلوچه)، از جذابیت بالایی برخوردارند. بلاگرهای مازندرانی و گیلانی که به نمایش تجربههای منحصربهفرد میپردازند، میتوانند این محصولات را به مخاطبان هدف معرفی کنند. با این اقدام، انتظار میرود تأثیر بلاگرها و اینفلوئنسرهای فعال در کاهش آسیبهای اجتماعی، تقویت هویت محلی و ارتقای آگاهی عمومی درباره ظرفیتهای استان البرز دوچندان شود. راهاندازی خانه بلاگر، نقطه عطفی در مدیریت هوشمند فضای مجازی و استفاده بهینه از توانمندیهای فعالان این عرصه خواهد بود.
- {
- هر ساله شاهد استقبال بیشتر مخاطبان از این رویدادها، هم بهصورت حضوری و هم در فضای مجازی هستیم. |}
- در دورانهای مختلف تاریخ، حتی زمانی که جوامع به سمت تمدنهای نوین حرکت کردهاند، ارزشهای فرهنگی و ادبیات بومی همچنان در دل مردم و در زندگی روزمرهشان باقی مانده است.
- عوامل متعددی در عدمموفقیت و شکوفایی گردشگری دخیل هستند که میتوان به عوامل سیاسی، عوامل و موانع اقتصادی و اجتماعی و سایر موانع توسعه گردشگری در کشور اشاره کرد.
- در حالی که شعر محلی بهعنوان بخشی از فرهنگ بومی و محلی، غالباً در عرصههای عمومی نادیده گرفته میشود. {
- این نوع گردشگری به کارآفرینان این امکان را میدهد که با ارائه خدمات و محصولات نوآورانه، فرصتهای جدیدی برای گردشگران فراهم کنند. |}{
- بیشک برای تغییر این وضعیت، نیاز به حمایتهای مستمر از سوی رسانهها، نهادهای دولتی، خانوادهها و جامعه است تا این هنرمندان بومی بتوانند به جایگاه شایسته خود دست یابند و صدای فرهنگ غنی خود را به گوش نسلهای جدید و جامعه وسیعتری برسانند. |}
ویلاها، اقامتگاههای بومگردی، هتلها و مراکز اقامتی میتوانند با تبلیغ در پیج بلاگرهای شمالی، مسافران بیشتری را جذب کنند. طبیعتگردی و جاذبههای توریستی این منطقه، باعث میشود تبلیغ اقامتگاههای محلی برای مخاطبان، بهویژه در تعطیلات بسیار جذاب باشد. با توجه به تحولات زمانه و حرکت انسانها به سوی جهانی شدن و مدرن شدن، میتوان گفت که ادبیات بومی و محلی همچنان در دل تاریخ و هویت انسانها ریشهدار است. تاریخ گواهی میدهد که فرهنگها و ادبیات اصیل، حتی در برهههایی که ممکن است ضعیف شوند یا به حاشیه رانده شوند، هرگز فراموش نمیشوند. در دورانهای مختلف تاریخ، حتی زمانی که جوامع به سمت تمدنهای نوین حرکت کردهاند، ارزشهای فرهنگی و ادبیات بومی همچنان در دل مردم و در زندگی روزمرهشان باقی مانده است.
{لیست بلاگرهای شمالی برای تبلیغات
|}این شاعران نه تنها در زمان خود؛ بلکه در نسلهای بعدی نیز بهعنوان ستونهای شعر محلی شناخته میشوند و اشعارشان در بسیاری از شبهای شعر و محافل ادبی امروز بازخوانی میشود، اما به نظر میرسد برای تداوم این اثرگذاری و ارتقاء فهم و ارزش شعر بومی، صرفاً خوانش و تکرار اشعار آنها کافی نباشد. در نتیجه میشود گفت وبلاگهای ایرانی حامل پیام مطبوعات محدود شده یا مطبوعات توقیف شده و منتشر نشده هم هستند. چهارم اینکه وبلاگی شدن فرهنگ که پدیدهای هست که پژوهشگران معتقدند در پی ظهور وبلاگ شکل میگیرد، خود از ویژگیهای امروز جامعه ماست که دامنهاست از وبلاگنویسی فراتر رفته کما اینکه زبان وبلاگها را در خارج از حوزه وبلاگی هم میتوانیم ببینیم.
{- {
- بلاگرهای شمالی با تولید محتوای متنوع در حوزههای سبک زندگی، طبیعتگردی، آشپزی و گردشگری، بستری مناسب برای تبلیغات هدفمند کسبوکارها فراهم کردهاند. |}
- مخاطبان این پیج به نقدها و معرفیهای خلاقانه او اعتماد دارند، بنابراین برای تبلیغ رستورانها و خوراکیهای خاص انتخابی عالی محسوب میشود.
- بهرامنژاد در تمام این سالها در مرکز صدا و سیمای مرکز بوشهر از معرفی کتاب و گفتوگو با اهالی قلم استان بوشهر غافل نشده است و اهتمام ویژهای در خوانش اشعار محلی بوشهری و استفاده از گویش بومی دارد. {
- این واژه که به نوعی به جزر ناگهانی دریا اشاره دارد، برای من یک تشبیه به مشکلات و تحولات غیرمنتظره زندگی است. |}
- این پوشش ندادنها در رسانهها سبب میشود که آثار محلیسرایان امروزی در سایه باقی بماند و در مقایسه با گذشته که شاعران از حمایتهای رسانهای بیشتری برخوردار بودند، این هنرمندان بومی نتوانند در سطح وسیعتری شناخته شوند. {
- تشویق جوانان به سرودن شعر بومی و محلی از طریق برگزاری مسابقات شعر و کارگاههای آموزشی با حضور شاعران پیشکسوت نیز میتواند تأثیر زیادی در گسترش این نوع شعر در میان نسل جدید داشته باشد. |}
سمیرابلاگر خانوادگی با بیش از ۷۴ هزار فالوور است و محتوای خود را به تجربیات خانوادگی و زندگی روزمره اختصاص داده است. تعامل خوب پیج او، این صفحه را برای تبلیغ محصولات خانوادگی و خدمات اقامتی کاربردی میکند. بعد از ثبتنام رایگان در پنل جریان به لیست تمامی بلاگرها در حوزهها و شهرهای مختلف دسترسی خواهید داشت. ببینید مجری از یک سو خواهان موفقیت حرفهای و کسب رضایت مدیران و جذب مخاطب است و از سوی دیگر، موفقیت حرفه ای او, مرهون چگونگی رفتار ارتباطی و تعامل اخلاقمدار او با محیط درونی و بیرونی رسانه خواهد بود.
شیوا هوماین بلاگر با بیش از ۴۰۰ هزار فالوور به معرفی تجربیات خود در آشپزی و مدیریت خانه میپردازد. این پیج برای تبلیغ لوازم آشپزخانه، مواد غذایی و خدمات مرتبط با خانهداری، عملکرد مناسبی دارد. غزاله محمدی«غزاله محمدی»، بلاگر آشپزی گیلانی، با بیش از ۵۰۰ هزار فالوور به آموزش و نمایش دستورهای غذایی سنتی و محلی میپردازد. محصولات طبیعی و ارگانیک و خدمات سلامتی مثل آب گرم و آبدرمانی میتوانند از تبلیغ در پیج بلاگرهای شمالی نهایت استفاده را ببرند.
این نگرش غلط در خانوادهها سبب میشود که نسل جدید به جای آموختن و حفظ گویش بومی، بیشتر به زبانهای رسمی و معیار علاقهمند شوند. در نتیجه، این نسل نه تنها از زبان مادری خود دور میشوند؛ بلکه به این زبان به عنوان یک عنصر غیرضروری و فرسوده نگاه میکنند. این فرآیند به طور غیرمستقیم بر گمنامی محلیسرایان تاثیر میگذارد، زیرا محلیسرایان بدون حمایت خانوادهها و محیطهای اجتماعی در انتقال زبان و ادبیات بومی با مشکلات زیادی مواجه میشوند. تشویق جوانان به سرودن شعر بومی و محلی از طریق برگزاری مسابقات شعر و کارگاههای آموزشی با حضور شاعران پیشکسوت نیز میتواند تأثیر زیادی در گسترش این نوع شعر در میان نسل جدید داشته باشد.
مرحله سوم، با همهگیر فراگیر و مردمی شدن اینترنت هست که لایههای فکری و اجتماعی در اینترنت حضور پیدا کردند و بسیاری از پیامهای اجتماعی از طریق اینترنت انتقال یافت. با این ویژگیها میتوانیم نقش وبلاگها را بهعنوان رسانه در قیاس با بقیه رسانهها در ایران بهگونهای مقولهبندی کنیم و در چارچوب فرضیههای رایج رسانهای به تحلیل آن بپردازیم. چون جنس وبلاگنویسی این است که نمیتواند ادعای بیان سخن آخر را داشته باشد، به همین دلیل به روی خوانندگان باز میشود و حتی اگر کامنتها را داشته باشد دیگران میتوانند در فضاهای خودشان به نظر او پاسخ دهند. بهگزارش تسنیم، شهر گوگان از پایگاههای تولید نوعی شیرینی سنتی خوشمزه با نام باقلوا بوده و با بیش از 100 سال قدمت موردپسند بسیاری از افراد جامعه و گردشگران است و به شکل لوزی و از بادام و گردو تهیه میشود و به علت داشتن ترکیبات مختلف مانند هل، گلاب، بادام، گردو و پسته دارای طعم و مزههای متفاوت و فوق العادهای است. بیشک صنعت گردشگری و صنایع مرتبط با آن به یکی از سودآورترین صنایع خدماتی جهان و اولویت اقتصادی بسیاری از کشورهاست.
البته این خود مقوله مهمیاست و حتی میشود تحلیل محتوای جامعهشناسانه هم داشت، که به دلیل انباشت بیش از حد محتوا در ذهن کاربران و مخاطبان، بیشتر کامنتها زبان پرخاشگرانه و غیراخلاقی دارند که بهتدریج میبینیم از پرخاشگری و غیراخلاقی بودنش کاسته میشود. جزء سوم یادداشت است که به هر حال در یادداشتهای وبلاگهای ایرانی، اولاً برای هر پست یک عنوان را میبینیم، ثانیاً متن را خیلی شبیه به مطبوعات میبینیم، و بخصوص استفاده از رسمالخط و زبانی متفاوت با زبان رسمی و ثالثاً ثبت ساعت ارسال یادداشت، این رسانه اجتماعی را معنادار کرده یعنی آن را زماندار کرده. در این مرحله بیشتر نهادهای رسمی جامعه به اینترنت دسترسی پیدا کردند و در پی بازتولید وجهه خودشان در اینترنت بودند. وقتی به جای شایستگان، سلبریتیها و بلاگرها در عرصههای مختلف حضور دارند و محتوای سطحی و تجاری تولید کرده و به خورد جامعه میدهند، رفته رفته ذائقه جامعه تغییر میکند و هنر فاخر و فرهنگ عمیق در سایه این محتواهای زرد به فراموشی سپرده میشود. عوامل متعددی در عدمموفقیت و شکوفایی گردشگری دخیل هستند که میتوان به عوامل سیاسی، عوامل و موانع اقتصادی و اجتماعی و سایر موانع توسعه گردشگری در کشور اشاره کرد. البته میتوان با مدیریت و برنامهریزی و اولویتبندی نظام مسائل این حوزه به توفیقات بیشتری دست پیدا کرد.
در دنیای رسانه نیز اصولاً تمام تولیدات و چاپها برای جلب رضایت مشتری و اقناع و ارضای نیازهای مخاطب صورت میگیرد اما در حیطه مطبوعات حرفهای و بهویژه محلی هیچگونه تحقیقی در حوزه نیازسنجی و مخاطبشناسی انجام نشده است. تقریباً هیچیک از مطبوعات محلی موضوعی بهنام مخاطبشناسی در دستور کار خود ندارند و حتی به جرأت میتوان گفت که به آن فکر هم نمیکنند. مطبوعات محلی نمیدانند برای که و چه کسانی مینویسند و چه تیپ، طبقه و جنس، خواننده و مخاطب حاصل کار آن هستند، آنها نمیدانند مخاطبشان چه نیازها و علایقی دارد و از کدام مطالب، عکسها و... وسایل ارتباط جمعی با کارکردهای متنوعی که در جامعه دارند، همواره در تعامل طبیعی با جامعه و محیط اطراف خود هستند. استفاده از روشهای تأمین رضایت و اقناع مخاطبان و توجه به نیازها و نگرشهای آنان، بسیار ضروری و از جمله لوازم موفقیتی است که هرگاه مورد کمتوجهی قرار گیرد فرصت را به رسانه رقیب میسپارد. د) مرحله چهارم مرحله جدیدیاست و ما بخصوص در حوزه اجتماعی به این وجه باید توجه کنیم، داد و ستد و گفتگوییاست که بین فضای مجازی و فضای واقعی برقرار شده، یعنی وبلاگنویسی ایرانیان وارد مرحله حقیقی و واقعی هم شده.
ما به عنوان انسانهای بومی میتوانیم در دنیای دیجیتال و مدرن نیز با توجه به ضرورت حفظ و ترویج میراث فرهنگیمان، به شعر محلی و ادبیات بومی توجه کنیم و آن را در قالبهای جدید و متناسب با زمانه به نسلهای آینده منتقل کنیم. مطبوعات محلی بهعنوان بخش پررنگی از مطبوعات استانها، جایگاه ویژهای در دنیای رسانهها دارند و در این میان مطبوعات محلی آذربایجانشرقی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم میکنند. نبود فرهنگ روزنامه خوانی در جامعه، رویگردانی مردم از مطبوعات محلی، مشکلات مالی، نداشتن روزنامهنگاران و خبرنگاران ورزیده و آموزشدیده، کیفیت و کمیت پایین نشریات محلی و در رأس آن عدمشناخت از نیاز مخاطب، اصلیترین مشکلات مطبوعات محلی محسوب میشوند. با وجود جهانیشدنِ دنیای امروز و حجم عظیم تبادل و انتقال اطلاعات در ابعاد زمانی و مکانی، رسانههای مکتوب و بهطور مشخص مطبوعات محلی، رسالت خاصی دارند. مطبوعات محلی نقش ویژهای در پوشش دادن اخبار محلی و توسعه و انعکاس نیازها، کمبودها و خواستههای مردم واقع در حوزه جغرافیایی خاصی دارند.
{- تاریخ گواهی میدهد که فرهنگها و ادبیات اصیل، حتی در برهههایی که ممکن است ضعیف شوند یا به حاشیه رانده شوند، هرگز فراموش نمیشوند. {
- شهرهای خلاق عضو این شبکه در راستای یک هدف مشترک با قرار دادن خلاقیت و صنایع فرهنگی در قلب برنامه توسعه خود درسطح بینالمللی به همکاری می پردازند. |}{
- در هر سال، از زحمات شاعران و نویسندگان برجستهای که سالها در این عرصه فعالیت کردهاند، تقدیر به عمل میآید. |}{
- اینگونه فعالیتها نشاندهنده یک ارادت بیپایان به حفظ هویت فرهنگی و گسترش ادبیات بومی است که هرگز از سوی مسئولان فرهنگی بهطور کامل پشتیبانی نمیشود. |}
- رسانهای شدن فرهنگ با دو نگاه انتقادی و جانبدارانه مواجه است، برخی از رسانهای شدن فرهنگ نتیجه میگیرند که فرهنگ بیشتر توانسته بستهبندی و قابل انتقال شود، برخی هم مثل اصحاب مکتب فرانکفورت و بخصوص آدرنو و هورکهایمر، صرفاً صنایع فرهنگی و رسانهها را عاملی میدیدند برای دستکاری در افکار.
- این پیج برای تبلیغ لوازم آشپزخانه، مواد غذایی و خدمات مرتبط با خانهداری، عملکرد مناسبی دارد.
این نوع رویدادها معمولاً به صورت خودجوش و به کمک علاقهمندان و شاعران بومی برگزار میشود، اما در بسیاری از موارد از حمایتهای دولتی و نهادهای فرهنگی بیبهره است. بودجهها و منابع مالی محدود، نداشتن تبلیغات مناسب، و کمبود فضاهای فرهنگی مناسب، همگی مانع از برگزاری شب شعرهای مؤثر و باکیفیت میشود. در چنین شرایطی، حتی اگر همایشهایی برگزار شوند، اغلب در مقیاس کوچک و محلی باقی میمانند و فرصتهای کافی برای دیده شدن در سطح استانی یا ملی پیدا نمیکنند. به عقیده من، کسانی که اکنون دستی در ادبیات بومی دارند، به ویژه در چنین محافلی که مخاطبان آنها بیشتر جوانان و نسلهای نو هستند، باید نسبت به اشعار بزرگان این عرصه مانند ایرج شمسیزاده، فرج کمالی، مرادی و دیگر پیشکسوتان نقدهای علمی و پژوهشی انجام دهند. بررسی و تحلیل دقیق اشعار این شاعران از منظر زبانشناسی، ساختار شعری، محتوای فرهنگی و اجتماعی میتواند به جوانان امروز کمک کند تا نه تنها به صورت سطحی با اشعار آنها آشنا شوند؛ بلکه در عمق این آثار غوطهور شوند و فلسفه و حکمت نهفته در این اشعار را دریابند. یک نکته قابل توجه در شب شعر یلدایی روستای خلیفه، بزرگداشت پیشکسوتان شعر و ادبیات بومی است.
حضور مستمر و افزاینده مستمعان، خود گواهی است بر اینکه مردم هنوز به شعر محلی و گویشهای بومی خود تعلق خاطر دارند و در پی پیوند با هویت فرهنگیشان هستند. تبریز و آذربایجان نیز بهعلت ایفای نقش دروازه ورود اروپا به ایران و ارتباط نزدیک مردم با تجارت، پیشرفتهای تکنولوژی و... نقش منحصر به فردی در فرهنگ ایران زمین داشته و همواره پیشرو و سردمدار آغاز بسیاری از اتفاقات مدرن فرهنگی بوده است. بخش قابل توجهی از تاریخ مطبوعات پیش از مشروطه و دوران مشروطه را تبریز و آذربایجان تشکیل داده و چاپخانهها، روزنامهها، هفتهنامهها و روزنامهنگاران بسیاری در این دوره سبب تحولات عظیم تاریخی شدهاند. مطبوعات محلی آذربایجان از نظر نفوذ، تخصص، تیراژ و کیفیت، فاصله زیادی با نقش و رسالت خویش در صد سال گذشته دارند.
راهاندازی خانه بلاگر در استان البرز، اقدامی نوین در راستای مدیریت فضای مجازی و بهرهگیری از ظرفیتهای آن است. این طرح میتواند الگویی برای سایر استانها باشد تا از قدرت بلاگرها و اینفلوئنسرها در جهت اهداف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استفاده کنند. در نهایت، با وجود این چالشها و مشکلات، همچنان افرادی هستند که به ادبیات بومی و محلی ارادت دارند و حتی در شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی، از گونه شعری حمایت میکنند نظیر آقای محمدجعفر نجدی، فرهیخته و شاعر برجسته هماستانی. این نظر بهانهای شد تا با این شاعر و فرهنگی بازنشسته که دستی در سرودن شعر محلی با گویش لری و جنوبی دارد و نخستین دفتر شعر محلی خود را با عنوان «غیاله» راهی بازار شعر کرده است، درباره کمفروغ شدن شعر بومی در عصر حاضر، دلایل گمنامی شاعران این سبک شعری در ادبیات معاصر و… به گفتوگو بنشینیم. همچنین هر چه رسانه هدفمندتر باشد یعنی محتوا و پیامی را در برنامه خود دنبال کند، بهرهگیری از روشهای جلب رضایت و اقناع، ضرورت بیشتری خواهد داشت.
بیشک برای تغییر این وضعیت، نیاز به حمایتهای مستمر از سوی رسانهها، نهادهای دولتی، خانوادهها و جامعه است تا این هنرمندان بومی بتوانند به جایگاه شایسته خود دست یابند و صدای فرهنگ غنی خود را به گوش نسلهای جدید و جامعه وسیعتری برسانند. مفهوم مخاطب در روزهای نخست گسترش پژوهشهای ارتباطات جمعی، به جمع دریافتکنندگان همزمان در نقطه پایان فرایند خطی انتقال اطلاعات اطلاق میشد. این مخاطبان معمولاً هدف تبلیغات و اثرگذاری رسانهها یا عامه مردمی بودند که اخبار و برنامههای سرگرمکننده رسانهها را میخریدند. برداشت فوق از مخاطبان بهتدریج جای خود را به نگرشی از دریافتکنندگان رسانهها داد که کم و بیش فعال، مقاوم در برابر اثرات رسانهها و در پی علایق و خواستهای خویش- با توجه به زمینههای فرهنگی و اجتماعی خود- بودند.
بهترین بلاگرهای هز شهر